12 Mei 1986

De deurbel gaat..
Staat een man aan de deur die iets mompelt over mn man..
Ja zeg ik die kan ieder moment thuis komen ..
Mevrouw daar kom ik voor, mag ik even binnen komen .
Ik ben Meneer de Graaf van de Hoogovens .
Hij vertelde me dat Piet opgenomen was in Beverijk , het Rode Kruis ziekenhuis.
Met waarschijnlijk een hartinfarct.
Hij heeft Michel en mij naar het ziekenhuis gebracht,
en gewacht tot we Piet gesproken hadden en hij
me kon vertellen waar de auto stond …ergens op het Hoogoven terrein.
Meneer de Graaf is meegegaan zodat ik de auto kon afhalen..

Hoe beleef je zoiets….het is een verkeerde film waar je inzit.
Piet , 36  jaar jaar , had een verwoestend hartinfarct gehad.
52 procent van zn hart was kapot..
En het overige stuk is in de loop van de jaren minder en minder gaan werken.
Zo slecht dat hij in 1994 bij een transplantatie arts liep in het Erasmus , Rotterdam.
U word niet oud …niet met uw eigen hart..niet met een ruilhart..
Probeer zolang mogelijk met uw hart te doen.
Wij proberen het overlijden zover mogelijk in de toekomst te krijgen.
Piet nam die raad ter harte en besloot eigenwijs als hij is om geen ander hart te willen…
Zijn transplantie arts is inmiddels met pensioen…

Zijn cardioloog uit 1986 heeft nooit kunnen begrijpen dat wij leven op onze manier.
Het onderste uit de kan halen..
Eigenlijk zou hij de veertig niet kunnen halen …
Eigenlijk zou hij als zwaar invalide op de bank moeten zitten volgens haar.
Bij haar afscheid zei ze tegen ons…ik ga jullie geen goede raad meegeven..
Hoe jullie het doen kan ik  niet verklaren maar ga er mee door !!
Want ook zij….is inmiddels met pensioen

Zij werd opgevolgd door Lidwien..
Een jonge bevlogen cardioloog die ons bij een van de eerste bezoeken
vertelde dat ze  niets voor Piet kon doen…medisch uitbehandeld..
En of zij ons op dat laatste stuk mocht begeleiden..
Mocht zij iets tegen komen op medische gebied wat voor Piet een uitkomst zou zijn..
Dan zou ze zich daarvoor inzetten .
Menig maal werd er gedotterd tot dat niet meer mogelijk was.
Voorgeleid voor een nieuw soort pacemaker …helaas kwam hij daar niet voor
in aanmerking…zijn hart was daar niet voor geschikt..

In 2008 was het leven voor hem slecht ..heel slecht..
Lidwien heeft alles op alles gezet om een bypass operatie erdoor te krijgen.
De chirurg die bereid was dit te doen heeft Piet meerdere keren gewezen op het feit
dat het een risicovolle operatie is….
zeker omdat zijn hart zo slecht is…..
dat de kans groot was dat hij het niet zou overleven.
Of hij dat besefde…of hij dit echt wilde…
Piet ging er voor !!..
Februari 2009 werd hij geopereerd
Door een fout op de Medium Care hebben ze te snel de longdrain verwijderd
waardoor Pieteen long beschadiging opliep.
Zoveel fouten zijn er gemaakt dat ik een zeer pissige brief heb geschreven
en heb ingediend bij het hoofd IC.
Ik werd gehoord en in het gelijk gesteld
Hij overleefde , kwam thuis , met een fikse longontsteking.
Doodziek en nog slechter dan voor de operatie..
Na verloop van tijdeen rolstoel gehaald ,
zo konden we toch even naar buiten..
Ja zegt Piet maar zo wil ik niet leven !!
Ik ga achter de rolstoel lopen en als het niet meer gaat ..
.
P1070975.
Dan rijd jij me naar terug naar de auto ..
Zo liepen we de eerste 20 meter….30 meter….100 meter….1500 meter.
Zo zei hij…..lever die rolstoel maar weer in !!

Spaarnwoude waar we de eerste kilometers hebben gelopen …


Nou als dat kan….dan zouden we de duinen in kunnen gaan !!
.
IMG_2223.
En als dat kan….dan kan ik ook misschien wel fietsen..
.
IMG_5601

.
Ineens hadden we een leven …waar we nooit meer op gehoopt hadden..
Je bereid je voor op een afscheid…en krijgt een leven terug !!
Helaas is Lidwien zelf ziek geworden en kan haar werk niet meer uitvoeren.
.
Veel hebben we gezien in de duingebieden die we bezocht hebben…
Menssschhh wat hebben we genoten !!
.

IMG_0788
.
Wisenten !!
.
IMG_0836kopie_thumb.jpg.
Vossen !!
.
IMG_7521.
Hooglanders !!
en zo kan ik nog wel even doorgaan !!
.
Natuurlijk zou het mooi zijn als het met piet goed was blijven gaan ..
Helaas… dat is niet zo .
Inmiddels vele longontstekingen verder..
Een stent in zn buik aorta..
Een conditie die bij tijd en wijle flink onderuit gaat..
Medicijnen die verlaagd werden door de vervangende cardiologen..
Medicijnen die weer verhoogd worden door onze nieuwe cardioloog..
Ja we zijn na 28 jaar overgestapt naar een ander ziekenhuis en een andere cardioloog.
Uhh hij is “toevallig” de echtgenoot van Lidwien…
.
Eind mei worden onze E- Bikes geleverd …
Eens kijken of we zo weer wat verder de duinen in kunnen komen !!

Maar op een dag als vandaag…zijn we ondanks alles wat er gebeurd is…
Gewoon blij dat Piet er nog steeds is..
Als man, vader , schoonvader en opa …
wie had dat kunnen denken …toen op 12 mei 1986 !!

Leef je leven , niet vanuit de dingen die niet meer kunnen
Maar leef je leven met alles wat je nog wel kan.
Dan kom je vaak vele malen verder dan mogelijk is !

En dat wilde ik ff kwijt op een dag als vandaag …

8 thoughts on “12 Mei 1986

  1. Ha, die Ria, zooooo lang geleden dat ik hier was en ik ben zoooooo blij voor je dat ik ook nu weer constateer dat je nog steeds samen met Piet van het leven mag genieten. Gewoon doorgaan, meid.

    Like

  2. Best “spannend” om je verhaal weer te lezen. Zo geweldig als jullie je overal doorheen slaan. En dan nu lekker “op fietse”. (Daniel Lohuis). Geniet lekker verder met z’n tweetjes. Ik gun jullie dit allemaal zó! Maar o, wat zou ik graag meefietsen (ben niet zielig hoor).
    Groetjes.

    Like

  3. Was het maar waar he Corry…
    We zijn ook zielsgelukkig dat Piet dit WEER presteert .
    De laatste anderhalf jaar zijn weer zwaar geweest.
    Maar…. Ik ben er inmiddels van overtuigd dat een mens vele malen sterker is dan men denkt

    Like

  4. De foto’s zijn prachtig Ria maar vallen nu even in het niets door jou zeer indrukwekkende als ook ontroerende verhaal.
    Wat een schok moet dat toen voor jullie beiden zijn geweest, zo ineens uit het niets staat je hele wereld op z’n kop.
    En dan ook nog eens die horror berichten van de dokters aan te moeten horen over Piet z’n nog zo kleine overlevingskansen, dat moeten mokerslagen zijn geweest.
    Maar hoe bijzonder is dan ook weer om te horen hou jij en Piet met de steun van jullie kinderen zich daar al die jaren toch op zo’n ongelofelijke manier doorheen hebben gelagen.
    Door het gevecht aan te gaan in plaats van achter de geraniums te gaan zitten en te gaan doen wat je hier zo mooi zegt.

    “Leef je leven , niet vanuit de dingen die niet meer kunnen
    Maar leef je leven met alles wat je nog wel kan.
    Dan kom je vaak vele malen verder dan mogelijk is !”

    Maar dat is zeker niet voor iedereen weggelegd want je kan dat alleen maar doen en opbrengen als je onder andere veel durf en een heel sterk karakter hebt en zeker Piet maar ook jij Ria hebben getoond dat duidelijk te hebben.
    Groetjes

    Like

Reacties

