Vroeger..

Vroeger hadden we een meester …die had de bijnaam Havik..vanwege zn neus.
De meeste kinderen mochten hem niet….
Hij was streng…en hield orde in de klas..
Ik vond hem lief..
Hij was mn favoriete onderwijzer.
Hij deed de vijfde en zesde klas bij ons op school..

Vandaag in het duin…
Zijn we even naar een nest met jonge haviken gaan kijken !
.
 photo IMG_5122_zpskzbhttt8.jpg
.
Meneer Lugtig was de eerste en enige die ooit aan mij als kind
heeft gevraagd hoe het met mij was…na de scheiding van mn ouders..
Een vreemd verschijnsel was dat toen nog…gescheiden ouders.
.
 photo IMG_5126_zpsbdfocwnn.jpg
.
Dus als ik ergens een havik zie…moet ik aan hem denken.
.
 photo IMG_5127_zpsqxhigob5.jpg
.
Jaren en jaren later …toen ik allang volwassen was..
.
 photo IMG_5143_zps8qc56ln1.jpg
.
Kwam ik hem tegen …hij was opgenomen in het ziekenhuis .
We raakten aan de praat..
Nou ja….ik wilde hem iets vertellen ….
Dus ik zocht hem op….alleen…
Een oude broze man…
Hij vertelde me dat hij er best last van had dat hij zo streng was geweest.
Ik vertelde hem waarom hij voor mij zo speciaal was geweest..
Het raakte hem..
We waren zowaar beide ietwat emotioneel..
.
 photo IMG_5154_zpseavc845f.jpg.
.
Het bloemetje wat ik hem gaf…heeft lange tijd op zn nachtkastje gestaan..
Als de verpleging het in de prullenbak gooide, haalde hij het eruit.
Sprak de verpleging streng toe…Hij had dit gehad van een oud leerling ..
Ik koester dat…en mn oude meester…
Ik gun ieder kind….een Meneer Lugtig !!
Streng…rechtvaardig…maar met warmte ..

8 thoughts on “Vroeger..

  1. Margriet…stel je voor….je zit als meisje van 11 jaar bij die strenge meester in de vijfde klas.
    En ineens kijkt hij je aan..over de rand van zn bril…en zegt…Zus v H ..jij moet nablijven.
    Hij noemde ieder meisje Zus en iedere jongen Broer.
    Ik schrok me rot….wat had ik gedaan…ik spitte in mn geheugen maar was me van geen kwaad bewust.
    En daar stond ik naast zn bureau…mn hart in mn keel !!
    hij keek me aan en zei…Wat is er bij jou thuis aan de hand Zus ?!?!
    De vlammen sloegen me uit ….en ik stamelde….mn ouders zijn gescheeën..
    ( ik vond dat woord mooier dan gescheiden).
    Sinds wanneer vroeg hij….verleden jaar Meester antwoorde ik..
    Hij vroeg hoe dat voor mij was en vroeg hoe het met mij ging enz.
    Ik schokschouderde wat en zei dat het wel ging….verder kon ik geen woord uitbrengen pfff.
    Zeg tegen je moeder dat ze op school moet komen zei hij ….
    Vanaf die tijd had ik toch de indruk dat hij een oogje in het zeil hield wat mij betrof

    Like

  2. De foto’s zijn bijzonder goed gelukt Ria, de jonge Havik staat er prachtig op, goed geschoten.
    Ik werd bijzonder verrast door dit stukje levensverhaal van jou en mede ook omdat meester Lugtig ‘Havik’ ook mijn leraar is geweest.

    Like

Reacties

