Monumentendag…

We zouden vandaag naar de hyacinten gaan..
De luchtfilters of torens van de Velsertunnel..
Open monumentendag dus …mooie kans om dat van binnen te bekijken..
.
 photo IMG_1235_zpsm7snayo8.jpg

.
Nou lang verhaal kort……we hebben niet meer gezien dan de lange rij wachtende..
10 mensen per rondje gingen er mee….
Pakweg 60 man stonden te wachten..
.
We zijn door gereden naar de Ruïne van Brederode..
We zitten er zo vaak tegenaan te kijken en zijn er ooooooit wel eens geweest.
Weg mooie wolkenlucht….
Grauw maar droog was het ..
.
 photo IMG_1244_zpsiacw90ok.jpg
.
Het was er redelijk druk..maar niet TE.
.
 photo IMG_1277_zpswrbnuf2a.jpg
.
Die bankjes aan tafel…
Niet mijn ding…
Ik breek mn strot altijd weer over die krengen..
.
 photo IMG_1288_zpsfawp3han.jpg
.
Het was een behoorlijke klim maar ineens ..
Waren we buiten en boven op de toren..
.
 photo IMG_1295_zpswcycdbyh.jpg
.
Kijk um zitten …mijn Ruïne op de Ruïne van Brederode 😉
.
 photo IMG_1296_zpssgatgg5u.jpg
.
Al met al een behoorlijke hoogte..
En dat moest ook wel ..
want in vroegere dagen moest men ver kunnen kijken..
.

 photo IMG_1305_zpsejut3oyw.jpg
.
Wij genieten van het uitzicht..
.
 photo IMG_1311_zpsm9fluhgy.jpg.
En toch verwacht ik …een jonkvrouw of ridder die ineens aan komt lopen..
.
 photo IMG_1318_zps99osxccw.jpg
.
Tsja …als ik deze trap zie moet ik even denken aan …uhh
een aangetrouwde neef…die ik  niet met name ga noemen..
Jaren en jaren geleden liep hij deze trap op..
Beetje nonchalant ….handen in de zakken van zn nieuwe colbertje..
Toen hij ineens …viel….en geen tijd meer kreeg om de handen uit de zakken te halen..
Een vervaarlijk gekraakt volgde…
En die aangetrouwde neef…heeft de rest van de dag rond gelopen
in een colbert die over de hele lengte van zn rug in twee delen was gescheurd.
Van kraag tot kont…
.
 photo IMG_1319_zpso4xqvy7d.jpg
.
He verdikke …
Ik was het even helemaal kwijt hoe ik zowel de binnenkant
Als de buitenkant belichten moet..
.
 photo IMG_1322_zpsn6bez5yt.jpg
.
Niet altijd gelukt …
.
 photo IMG_1324_zpscm8yys0o.jpg
.
Maar ineens wist ik het weer..
.
 photo IMG_1341_zpsljcxlzm6.jpg
.
Buiten in de tuinen
Stel je toch eens voor dat alles nog in oude glorie zou zijn..
.
 photo IMG_1349_zpspmp6u3xm.jpg
.
Dan moet het een enorm gebouw zijn geweest..
.
 photo IMG_1357_zpseeingcaq.jpg
.
Waar je soms echt een ridder tegen kan komen..

Die je even wijst hoe je moet lopen..
.
 photo IMG_1355_zpss1xw22qi.jpg
.
O kijk aan …. het zonnetje komt terug..
.
 photo IMG_1360_zpsnbzpuacd.jpg
.
Mooi …
Maar ik heb geen zin om nog een keer die route te lopen..
.
 photo IMG_1381_zpszi37vxnv.jpg.
De verkleedkist was open en zo kwamen we zowaar een Jonkvrouwe tegen .

 photo IMG_1388_zpsaetqe6qd.jpg
.
Genoeg gezien…naar huis ….
Wil iemand meer weten over de Ruïne van Brederode …..
Google is je beste vriend …. 😉
.
 photo IMG_1397_zpsindm38l8.jpg

6 thoughts on “Monumentendag…

  1. Prachtig mooi, alleen op die trappen krijg ik vaak een paniekaanval, en het waarom is ook een mysterie en dat verhaal van jouw neef…. oef.

    En toch, mooi, heel mooi en ja heb ik ook altijd als ik een kasteel bezoek hier of daar.

    X

    Like

  2. Stuk voor stuk prachtige foto’s Ria, het blijft dan ook een prachtig monument.
    Aangaande één foto waarin jij zegt;

    “En toch verwacht ik …een jonkvrouw of ridder die ineens aan komt lopen.”

    Het lijkt mij toch zo duidelijk dat Piet zijn mooie jonkvrouw al is tegengekomen en jij die knappe ridder.
    Al is dat uiteraard al weer een behoorlijke tijd geleden.

    Groetjes.

    Like

Reacties

