Pont du Gard

Pont du Gard mag dan op de werelderfgoed lijst staan van Unesco….
Ik heb er ietwat verbijsterd rondgelopen..
Dit is de HELFT van de ingang die je NA de immens grote Parkeerplaats (18 euro) ziet…

 photo IMG_1804_zps3ps3bf74.jpg
.
Een grote brede toestand met allerlei winkeltjes…restaurantjes en terrasjes..
.
 photo IMG_1806_zpsis4ulsnv.jpg
.
Kom ik daarvoor ….Nee.
.
 photo IMG_1807_zpszubg37rm.jpg
.
Vervolgens loop je door een (te) netjes aangelegd park….
Niets doet denken aan de omgeving die wij kenden..
.
 photo IMG_1822_zpsrpcqdqus.jpg
.
Eindelijk komen we dan aan en zien we de Pont zoals wij hem herinneren ..
.
 photo IMG_1950_zpsiu4ckoco.jpg
.
De omgeving die ontstaan is na het weghalen van de bosjes die er stonden
 photo IMG_1955_zpsaokutpgm.jpg
.
Ik kan me hier niet vinden ..
.
 photo IMG_1954_zpskm8u66qp.jpg
.
En ben er wel klaar mee..
.
 photo IMG_1830_zps6vc2vm8v.jpg
.
Gelukkig is het uitzicht niet veranderd….
oke de camping en de winkeltjes die hier vroeger waren…weg !!
Je mag niet eens meer onder de bogen staan..
Alleen nog maar netjes over de weg lopen…

 photo IMG_1865_zpsdkhk5vmi.jpg
.
In plaatst van dit mooie aangeharkte Pont du Gard
denk ik maar liever even aan de legende van de Pont..
.
 photo IMG_1856_zpswhlarv3t.jpg
.
Van de bouwer die het maar niet voor elkaar kreeg en een pact sloot met de duivel..
.
 photo IMG_1850_zpskmjz11zg.jpg
.
Hij mocht bouwen …..en het zou blijven staan tot in lengte van dagen..
.
 photo IMG_1845_zpsks5yfshf.jpg
.
Maar de eerste  die de Pont overstak..
Was voor de duivel..
Zijn vrouw smeedde een plan…
En samen met de bouwer liet ze de volgende dag een konijn over de brug lopen..
De duivel was bedrogen en smeet het konijn tegen de brug !!
De afdruk ervan is nog steeds te zien..
Ooit hebben we hem in steen gezien..
Maar ja om de Pont op te klauteren kost wel 4 euro ..
En ook daar heb ik geen zin in ..want je mag er maar een stukje door
En niet zoals vroeger van de ene naar de andere kant lopen
.
 photo IMG_1828_zpsx9ipmgvm.jpg
.
Bij het ontginnen van de omgeving zijn ze op deze enorme grote voetstap in een rots gestuit..
En dan denk ik….wie weet is dit wel de voetstap van de duivel…

9 thoughts on “Pont du Gard

    • Ik was zo verbijsterd dat ik ergens op de terugweg een glasplaat op de foto heb gezet….waar op stond dat deze boom geplant was ter nagedachtenis aan de slachtoffers van terrorisme….
      Kom ik thuis…heb ik wel de glasplaat maar dus niet de boom op de foto gezet.
      Al met al was het zo vreemd…de Pont die onveranderd daar staat in een omgeving die zo veranderd is.
      Nee ik hoef er niet meer heen

      Like

    • Ik neem aan dat je over de weg gefietst bent…
      Als je helemaal naar boven gaat en dan door die watergang wil lopen, die smalle gang….verboden….je mag er nog een klein stukje in…en dat kost 4 euro

      Like

Reacties

