Tante Tjaak

Zondag is mijn Tante Tjaak overleden..
Een mooi mens , die we maar een paar keer hebben ontmoet tijdens haar lange leven.
.

.
Dat komt zo..
.
.
Zij vertrok met Oom Ep en haar 2 kinderen …Theo en Thea (ik verzin dit niet)
in 1955 naar Australië..
Ik was 2 jaar toen ..dus heb geen herinnering aan die tijd..
De eerste keer dat ik haar ontmoette was toen ik een jaar of 13 was..
Een vrouw met veel verhalen..
Toch is ze mij uit die tijd ook niet echt bijgebleven..
Nee nee dat kwam pas toen zij ergens in de jaren 80 naar Nederland kwam..
Zij kwam om haar nieuwe man voor te stellen aan de familie..
Oom Ep was overleden ..
Oom John … een lieverd..
Ik weet nog dat we hem hebben leren fietsen..
Hij op mijn Opoefiets …
En Tante Tjaak sjeeste rond op het kleine kinderfietsje van Michel…
We hebben ze meegenomen naar Amsterdam…
Naar de Zaanse Schans …
En naar Volendam..
.
Ik genoot van haar verhalen !!
Hoe ze een bestaan had opgebouwd met Oom Ep in Australië..
Ze werden opgevangen in een opvangkamp..
De vrouwen en kinderen moesten daar blijven ..
Hun mannen trokken door het land om werk te vinden
Pas als ze werk hadden …en een huis ,
mochten de vrouwen en kinderen naar ze toe..
Een zware tijd was het..
Bewondering had ik voor haar…
Ze vertelde over het eerste huisje wat ze kochten..
Het regende binnen net zo hard als buiten !!
Ze vertelde van de slangen…
Die ze de kop afstak met een schep..
En hoe zij ze dan moest begraven omdat de kop nog 24 uur kon bijten !!
Jeetje…in mijn wereld was een muis het engste wat je kon tegen komen!
.
Ze vertelde
Over het harde werken ..
Ze was eigenaar van 2 wolwinkels die ze uitbreidde met stoffen enz.
Over het huis …wat een pannendak had..net als in Nederland..
Maar niemand die daar de dakpannen op durfde te leggen..
Mijn Tante ging op haar knieën en vroeg de Heer om kracht..
Ze klom het dak op en heeft de pannen gelegd..
Of over die riolering die aangelegd moest worden..
Weer ging ze op haar knieën en vroeg om kracht..
Ze sleepte de rioolbuizen op hun plek !
Over het verdriet na het overlijden van Oom Ep…
Ze zijn 25 jaar getrouwd geweest..
Over haar gevoel toen ze een relatie kreeg met Oom John..
Over haar verdriet na het overlijden van Oom John.
Ook met hem is ze 25 jaar getrouwd geweest.
Voor hem heeft ze een zwembad gebouwd bij haar huis…
.
Na zijn overlijden is ze nog een keer in Nederland geweest.
Volgens mij was dat in 1996.
Als verrassing voor een nichtje wat ging trouwen..
In die periode is ze twee keer een week bij ons geweest.
Vermoeiende weken…
Wat kon dat mens vertellen !!
Halve nachten hield ze dat vol…
Jammergenoeg ging mijn wekker weer op zes uur af…
Om zeven uur was ik op mn werk…en zij sliep nog even uit..
Ik heb haar heel veel kunnen vragen over het verleden van mn moeder.
Ze heeft me alles verteld wat ze wist..
Maar ja die nachten…die braken me op..
De laatste nacht dat ze in Nederland was…bracht ze bij ons door..
om 8 uur moest ze op Schiphol zijn..
En…ja hoor wij werden dus om 8 uur wakker..
In totale wanhoop stormde ik haar kamer op …
Tante Tjaak …..eruit …..we hadden al op Schiphol moeten zijn..
Tante Tjaak antwoordde …Kind maak je niet druk….de Heer zorgt voor me..
En volledig op haar gemak…begon ze al haar kleding over elkaar aan te trekken..
Ze had iets van 10 kilo teveel in haar koffer..
Dus ja …Tante lette op de centjes..
Alle kleding ging dus over elkaar aan…o jee ..
Haar ontbijt at ze op de achterbank..
Piet reed mij naar mn werk,
en mn Tante naar Schiphol waar de rest van de familie ..in grote ongerustheid stond te wachten..
En totaal verbijsterd naar het Michelin mannetje stond te kijken die eraan kwam waggelen
En geloof het of niet….ze heeft het vliegtuig gewoon gehaald !!
.
Soms een brief..
Soms een telefoontje als ze gratis mocht bellen .
Ze mocht dan vier uur bellen…maar verbrak ze de verbinding…dan was het klaar..
Dus…..vier uur Tante Tjaak aan de telefoon…
Het mooie van haar …
Vanaf dat ze in Australië woonde met haar gezin was Engels de voertaal..
En toch…als ze het vliegtuig uitstapte..sprak ze Nederlands…
met een Twents/Engels accent…met soms wat Engelse woorden..
.
Ik belde haar een keer..
Zondag ochtend dus ik vroeg haar ..komt het gelegen dat ik u bel of gaat u naar de kerk ??
Natuurlijk kwam het gelegen..
Ze ging naar drie kerken ..want zei ze ….een vrouw als ik heb veel zonde
En ze lachte zich een deuk !
Een lang gesprek volgde en ineens zegt ze ..Wacht even Maria…
En ik hoor haar roepen…Nevil darling …en wat gebrabbel..
Dus ik zeg …TANTE Tjaak….NEVIL DARLING ?!?!?!
Ja kind kijk dat komt zo..
Ik was zo ongelukkig ..
En ik ging in de keuken op mn knieën en vroeg de Heer
of ik nog een keer gelukkig mocht zijn..
Wat denk je….gaat de bel en staat Nevil voor de deur !!
Ik riep …O Heer dat niet !!
Maar ja hij bleef terug komen dus ik denk dat de Heer dit zo bestemd heeft….
.
In 2007 belde ze ons op …
Ze was getrouwd met Nevil in een beautyfull Purple dress .
Ik hoop dat ze goede en fijne jaren samen gehad hebben..
.
De laatste jaren heeft Tante Tjaak in een home gewoond..
En afgelopen zondag is ze overleden , 93 jaar oud .
Het was me een type …maar ik vond het een geweldig mens .
Vrijdag word ze begraven …

10 thoughts on “Tante Tjaak

  1. Wat een verhaal, Ria…en wat een herkenning. Mijn tante Mien vertrok naar Australië toen ik 11 was en begon precies zoals jij dat beschrijft. Haar heb ik nog 1x terug gezien…zij leeft nog. Maar zo’n prachtig verhaal als jij over jouw tante Tjaak hebt, heb ik niet. Ze was wel mijn lievelingstante…..leuk 🙂

    Like

    • Het gezin van mn Oma bestond uit 10 kinderen , vier ervan zijn naar Australië geëmigreerd ..drie daarvan zijn er nu overleden ..
      Een Oom is jaren en jaren later terug gekomen naar Nederland.
      Van het hele gezin van Oma is hij de enige die nog in leven is…
      Ik hoop dat we deze zomer nog even bij hem op visite kunnen gaan Margriet

      Like

  2. Het eindeloze gebabbel zit dus in de familie evenals het klussen.
    Tante Tjaak…hoe kom je aan zo.n naam? Maar onder ons gezegd, tante was een knappe vrouw en poseren kon ze ook.
    Tja…het is weer de afsluiting van een periode Lou.

    Like

    • Als je toch 10 kinderen op de wereld zet Eef…dan is het toch best moeilijk om een mooie naam te vinden ..
      En dan in die tijd…moesten de kinderen natuurlijk allemaal vernoemd worden..

      Maar …Tante was toch wel een titel die heeeeeeeeeel vaak voorkomt…en nog steeds !!

      Liked by 1 persoon

      • Tante Tjaak ….heeft na haar huwelijk met Oom Ep …. nog les gegeven in Tapdansen !!!!
        Er moeten fotos van zijn…maar die heb ik natuurlijk niet

        Like

  3. Fantastisch Ria dat heb je geweldig beschreven ik zie haar voor me en niet alleen van de foto! We kunnen allemaal wat leren van jouw tante denk ik.
    Weer een stuk afscheid Ria ook al woonde ze niet bij je om de hoek.
    Ik steek een kaarsje op voor jouw tante en jij een dikke kus.

    Like

  4. Wat een prachtige foto’s ook weer, vooral de trouwfoto, hele mooie herinneringen ook, ik hou van dit soort verhalen en ik wens jou heel veel sterkte toe. Mijn condoleances, maar zo te lezen heeft zij een geweldig leven gehad!

    X

    Like

Reacties

