Pijpenlegger

Tsja Piet en ik hadden het wel meegekregen natuurlijk dat er een enorm schip door de sluis ging…
Na een poosje…een lang poosje ..
Bedachten we dat we er wel even heen konden gaan om te kijken..
Uhhh ja … Oud Velsen had leuk geweest maar ..
Alleen toen we de wijk uitreden…
Wisten we dat we dat niet meer gingen redden..
We zagen de joekel al langs de Velserbroek varen..
En geloof maar als je die hier ziet…issie hoog en groot..
Ik ben met een noooooodvaart door Spaarnwoude gesjeest..
Pontje Buitenhuis…zou lukken of net niet…
.
Auto aan de kant…Camera uit de tas rukken ..
.
 photo _MG_5159_zps02usb5lx.jpg
.
Nou …ik kreeg hem er niet eens meer op ..
.
 photo _MG_5162_zpsh7y8sts3.jpg
.
Voorkant…achterkant…pfffff

De pijpenlegger of pijplegschip is een schip wat gebruikt word om onderzeese pijpen te leggen…..
Het schip beweegt voorwaarts, terwijl de leiding achteraan het schip in de zee verdwijnt.
.
 photo _MG_5164_zpsbpq1ekqv.jpg

De Solitaire is een joekel van een schip..
Inclusief slinger is zij maar liefst 397 meter lang..
En 41 meter breed…..
.
 photo _MG_5167_zpsk0dunlzl.jpg
.
En weer sta ik versteld dat zo een ding niet gewoon zinkt..
.
 photo _MG_5165_zpsombxesva.jpg

12 thoughts on “Pijpenlegger

  1. Inderdaad Ria daar verbaas je, je zeker over dat het niet zinkt ! Wat een geweldenaar. Super knap van jou ook je wordt een echte reporter zo.!
    En alle moeite beloont want het zijn prachtige foto,s

    Like

  2. lol dat pontje..brings back memories ik heb er zelfs foto’s van samen met opa en oma en mijn dochter en mijn nicht… for old times sakes, soms als ik bij opa en oma was, ging opa met mij naar het pontje dus, gingen we over, kreeg ik een ijsje en weer terug en dan weer in de auto hop terug naar Halfweg, naar huis, hahahaha

    maar wat een dingen varen daar soms voorbij hey, je vraagt je dan inderdaad af waarom die dingen niet zinken…. overigens, weleens in Vlissingen geweest? En daar naar tankers zitten kijken? Die passen echt niet hier door het Noordzeekanaal, kolere….

    X

    Like

      • ja dat zie ik zo al, ik kan dat zien aan de foto’s 😉 omdat ik ook weet wat er doorheen kan gaan of ooit ging, is echt lang geleden voor mij hoor 😀

        Like

      • Als kind, mijn beide ooms hebben er gewoond, mijn nicht is daar op school geweest en bla, en nee we gingen nooit naar café, we gingen op familie bezoek en dronken thuis, naar cafees gaan is niet ons ding, hahaha maar ik zal het gerust kennen, de dijk was mijn favo wandeling al die huisjes naar Hans Brinker en de haven, en de palingrokerij en liefst nog verder, naar daar waar de bunkers nog liggen in de weilanden 😉 Ik ben er al meer dan 20 jaar niet meer geweest….

        Like

  3. Nee wij kwamen daar ook niet maar wel voor een broodje paling …
    Als de rokerij open was bij de dijk dan kochten we ze daar..
    Nu komen we eigenlijk alleen in Spaarndam in Augustus tijdens de kunstmarkten..
    Of…bij het landje van Gruijters

    Like

Reacties

