Vlierbloesem siroop ..

Kijk we kunnen natuurlijk als een gek overal vlierbloesem plukken..
En met een emmertje of vijf thuis komen..
Maar nee dat doen we niet ..
Want wat je plukt moet je ook verwerken.
.
Trouwens ..de voortuin is weer mooi aan het worden..
.
 photo IMG_0062_zpsnauu6waj.jpg
.
Maar goed we hadden het over de vlierbloesems..
.
 photo IMG_0049_zpsoyrqwrx5.jpg
.
Het was druk in Spaarnwoude dus we besloten weer naar de oude boomgaard te rijden..
.
 photo IMG_0053_zps2xajx18c.jpg
.
Terwijl Piet weer alle kanten op kijkt …
.
 photo IMG_0060_zpsj0oorfi1.jpg
.
Vind ie ook nog een lijk !!
Volgens mij zat het ei er nog gedeeltelijk om..

Toch weer een emmertje vlierbloesems kunnen plukken..
Nu de uitleg hoe ik de vlierbloesemlimonadesiroop maak.
.
 photo IMG_0065_zpsy4ounfnf.jpg
.
Ik zet de vlierbloesem net onder water..en druk het wat aan.
En laat het dan 24 uur staan…
.
 photo IMG_0066_zpsdqd2r4zx.jpg
.
Vervolgens zeef ik de vlierbloesem door een doek..
.
 photo IMG_0073_zpsujcoznav.jpg
.
En wring het goed uit..
.
 photo IMG_0074_zps0jybmsdl.jpg
.
Ik had drie liter vocht..

Twee liter heb ik in een pan gedaan met een halve citroen en anderhalve kilo suiker..
Aan de kook brengen en even laten doorkoken en dan de flessen afvullen..
Drie volle flessen siroop !!
.
De andere liter..heb ik in de pan gedaan en aan de kook gebracht met een pak van
Gilse geleisuiker speciaal..
Even doorkoken en de jampotten konden gevuld..
De volle flessen en jampotten heb ik nog 1 uur in de oven gezet
op 90 graden…
.
En dan is het klaar…
.
 photo IMG_0082_zpsuewfkf65.jpg
.
Morgen in de namiddag ga ik de vlierbloesem die we vandaag geplukt hebben verwerken…
.
En dan ineens vanavond hoor ik een bekend geschreeuw buiten..
Ja hoor…er zaten vier jonge koolmeesjes in de boom..
En die ene …dat is er zeker een die hier in het nest gezeten heeft..
Ik herken zijn geschreeuw !!
.
 photo IMG_0078_zps0gqd8yan.jpg

15 thoughts on “Vlierbloesem siroop ..

    • Nou ik dacht….zal ik hem meenemen en er een soepje van maken…Ik bedoel het zag er niet naar uit dat het beestje al lang dood was…maar ja ..k wist niet wat voor vogeltje het geweest was..
      Voor een kip was ie te klein..kippensoep word ook gemaakt van dooie kip toch ?!?!

      Like

  1. Lijkt me heerlijk om te drinken maar is nou niet bepaald een suikervrij drankje. Misschien als ik tijd heb ga ik ook eens op pad maar volgens mij is het hier nog iets te vroeg voor de vlier.

    Like

    • De vlier staat in bloei eind mei begin juni Hillechien dus ik zou zeker even kijken..
      Ik heb het orginele recept vreselijk aangepast door de suiker van ruim een kilo per liter sap terug te schroeven naar 750 gram op een liter sap..
      Het blijft natuurlijk limonade siroop..

      Like

  2. hahahaha dank je wel en fout 1 heb ik dus al gemaakt, nou ja opgezocht ook, ik heb vlierbloesem niet zo heel veel kunnen knippen, probleem is zo blijkt nu, dat ze achter die torenhoge brandnetels staan die ook 1.64 m zijn.. ahum net zo groot of groter dan ikzelf ben dus, hahaha

    Dus van 1 boom elders waar helaas meer al uitgebloeid was ook.. en op andere plaatsen vol met pluizen zat omdat daar pluizenbomen staan, yuk… heb ik ze nu op water staan, maar een liter en niet net onder :O 😉

    Een litertje maar… Nou goed, ik ga het proberen, 24 uur is dus genoeg.. dan straks even citroenen halen en zien wat het wordt.

    X

    Like

Reacties

