Hertjes kijken..

.
Ja zoals altijd…we waren welkom
.
 photo IMG_3421 2_zpslg0i4mz7.jpg
We besloten om eens te gaan kijken bij de struik met de boomkikkers.
Maar ja dan kom je daar en zie je een zooi mensen rondom die struik lopen..
O zeggen we tegen elkaar ..ze zijn vast aan het zakdoekje leggen.😂😂😂
Mensen lopen er rond , zakken half door de knietjes..
En als er dan eentje iets verder gaat ..dan volgt de rest.
Even gekeken …maar nee..
Wij lopen door ..
.
 photo IMG_3295_zps6brpkzpq.jpg
.
Inmiddels is het wel duidelijk dat er tussen IJmuiden en Katwijk
5000 herten afgeschoten gaan worden
.
 photo IMG_3301_zpsfx1tonj6.jpg
.
En weet ik  bijna zeker dat het hertje wat hier naast de Velserbroek staat..
Echt niet naar het duin verplaatst gaat worden..
Zeg zelf..of hij nou hier omgelegd word en in een vriezer verdwijnt
OF
Hij word naar het duin verplaatst en daar omgelegd..
.
 photo IMG_3309_zpsiwegnzx5.jpg
.
Ondertussen zijn wij bij het betonnen kanaaltje aangekomen..
Lekker in de schaduw hebben we genoten van de stilte en de rust
.
 photo IMG_3355_zpsyw7iqw06.jpg
.
We besluiten om iets verder het duin in te gaan..
.
 photo IMG_3353_zps32ctxkgi.jpg
.
Piet ziet natuurlijk weer allerlei priegelbeestjes ..
.
 photo IMG_3347_zpshka1o2t6.jpg
.

 photo IMG_3358_zpsn78lmmgv.jpg
.
De Doornappel is zo een prachtige plant
Door Indianen werd de plant wel gebruikt om hallucinaties op te wekken.
Dit is niet ongevaarlijk en bij overdosering kan de afloop fataal zijn.
Volgens overleveringen zou de doornappel door heksen gebruikt zijn in hun vliegzalf.
.
 photo IMG_3409_zpsgorndxmq.jpg
.
We lopen door langs het betonnen kanaaltje.
.

 photo IMG_3402_zpseo1yyhkz.jpg
.

 photo IMG_3369_zpso1uql13s.jpg

.
Tot hier en niet verder…
.
Op de terugweg zijn we weer naar het bosje met boomkikkers gegaan..
We waren alleen…
.
 photo IMG_3392_zpsjsx89pxa.jpg
.
Geen boomkikker gezien ..
Wel een paar fladderbeestjes ..
Maar goed dan richt je de camera..en ineens..
Daar zijn ze weer…alleen deze keer trof ik mensen die ook
in de ochtend doorgelopen waren..
.
 photo IMG_3389_zpsz9hknawk.jpg
.
Een man vertelde ons en liet ook zien hoe het bosje kapot gemaakt is..
Door menig natuurliefhebber op zoek naar de ultieme foto..
Voor de ultieme en vooral unieke foto van de boomkikkers worden de diertjes verplaatst.
Een vrouw vertelde dat de beestjes na het verplaatsen overlijden ,
vanwege het zuur wat mensen aan hun handen hebben
Takken worden afgebroken , gaten worden er in het bosje gemaakt
Boomkikkers worden verhandeld…
Ze worden in doosje meegenomen en verkocht..
.
Kortom…ik ben er klaar mee.
.
Het was weer heerlijk om daar een stukje te lopen ..
We kunnen er weer even tegen..

22 thoughts on “Hertjes kijken..

      • Ja, vreselijk…en dan ben ik zoooooo blij dat ik dat niet heb…zal nooit een foto maken van iets, wat niet goed voelt…daar ben ik heel erg principieel in…ik verbaas me zelf wel eens over mijn eigen felheid daar in

        Like

    • Ik merk dat ik steeds meer de stilte op zoek .. zijn er teveel camera’s dan lopen we door.
      Ook zo meteen bij de bronst zitten wij liever ergens in het duin op afstand te kijken dan dat we met een massa mensen op een plek staan..

      Liked by 1 persoon

  1. Allemensen wat vertel je nu Ria ik geloof mijn ogen niet is dit echt waar??? Geen woorden voor het is te erg voor woorden bah!!!fijn dat jullie hebben genoten maar voor mij zou het plezier er wel af zijn er lopen daar toch ook boswachters waarom doen die daar niets aan. Fikse bekeuringen uitdelen dat helpt misschien. Jij hebt weer mooie foto.s gemaakt.

    Like

    • Boswachters kunnen niet overal tegelijk zijn Sary..Piet en ik mijden steeds vaker de groepjes mensen die ergens staan te fotograferen.
      Soms kijken we even of er iets te zien is ..maar dan zijn we weg !!

      Like

  2. Dan ben ik toch blij dat dergelijke dingen in het boomkikkerreservaatje niet aan de hand zijn.
    Wat een toestanden zeg.
    Ze doen waarachtig of het MOET.
    Kom op zeg.
    Er zijn echt plekken in Nederland waar je nog struikelde over de boomkikkers.
    Je fladderding is een kleine vuurvlinder.

    Like

    • Ja voor sommige mensen is het wensenlijstje zo lang dat alles gedaan word om 1 soort af te strepen.`
      Ik wil er niet bij horen ..zie ik een boomkikker prima..zo niet dan word het een vuurvlinder , ook mooi

      Like

    • Ik heb trouwens vanmiddag ergens nog met mensen uit Almere gesproken.
      De man was voor het eerst in het AWD en hoopte de boomkikker hier te vinden ..
      Het grappige was dat hij prachtige fotos had gemaakt in de Camarque van de boomkikkers die daar leven ..Een ander soort dan hier..
      Ik heb ze de weg gewezen naar de vosjes…ben benieuwd of ze ze gevonden hebben

      Liked by 1 persoon

      • Kijk natuurlijk is fotograferen ook beleven en daarvan wil je graag iets vastleggen . Neem nu de Camarque…..overal zie je witte paarden maar in de Camarque is het anders.
        Zo zal het met de boomkikkers ook wel zijn😄😄😄

        Like

      • Ik merk dat ik steeds vaker over schakel naar het beleven..en genieten van de dingen die we zien..
        Het samen weer door het duin lopen en genieten is voor ons toch een soort helingsproces .
        Fotos maken is dan toch meer het vastleggen van het genieten..

        Like

  3. Zonde van die boomkikkers wat zijn mensen toch dom. 5000 die gedood gaan worden 😲 waarom hebben ze niet eerder geprobeerd om hun soort in peil te houden

    Like

    • Wij lopen vanaf 2009 in de deze duinen Hillechien en vanaf die tijd is er de discussie over afschieten van de herten aan de gang..
      Het probleem bestaat al jaren , ook al zie ik het probleem niet..laat ze lopen en laat de natuur zn gang gaan.
      Een paar strenge winters en de natuur lost het vanzelf wel op… schiet dieren af als gezien word dat ze sterven van de honger..dan voorkom je wat een paar jaar geleden in de Oostvaardersplassen gebeurd is..
      Maar ja dan krijg je de volgende discussie..de herten zijn geen natuurlijke bewoners van de duinen en uitgezet ooit door de rijke heren voor de jacht.
      En daarom bij een strenge winter staan er weer actiegroepen klaar die vinden dat ze herten bijgevoerd moeten worden omdat ze anders sterven van de honger..
      Beetje vreemde cirkel waar de herten de dupe van zijn

      Mensen die tegen de duinen wonen klagen al jaren steen en been dat hun tuin word kaal gegeten door de herten..tsja..dan denk ik..zet er zelf een hek om of ga niet tegen de duinen wonen..

      Het verkeer heeft er hinder van, ze steken zomaar de weg over..in alle jaren dat wij daar rijden en ook hier langs de duinen hebben we 1 keer s avonds een hert voor de auto gehad .. vaak rijden mensen als gekke daar en druk bezig met van alles en nog was…beetje rustig rijden en je kan echt wel op tijd stoppen.
      1 keer overdag , 1 hert wat twijfelend aan de kant van de weg stond en besloot om over te steken..de ander stond naast de auto , Heeeeeeeel mooi ,hij stond denk ik een halve meter van mn raampje af, de andere stak inderdaad over..

      Voor mij is het heel simpel.. wij wonen en leven in de buurt van de duinen en zijn we vlakbij de duinen dan passen we onze snelheid aan en houden de ogen op de weg..

      En ik heb mijn mening over het bijvoeren en afschieten van de herten wel bijgesteld de afgelopen jaren

      Liked by 1 persoon

      • ja woon natuurlijk in de Ardennen dus oppassen is het hier elke avond met rijden. een keer een everzwijn op de auto gehad, 10000€ schade en beest liep gewoon door, die zie je niet aankomen want hebben geen reflecterende ogen 😉 Tja ik zou ook de natuur laten doen en zeker niet bijvoeren, ook in de echte natuur sterven er herten door de honger

        Like

    • In mijn jeugd was het duin , verboden gebied ..
      Tegenwoordig is dat niet meer en zie wij het steeds drukker worden in de duinen.
      Ieder stuk duin hier word door iets anders beheerd en ik denk dat daar een hoop fout gaat.
      In het ene duin boven het Noordzeekanaal mogen honden aangelijnd mee.
      Onder het Noordzeekanaal is het weer streng verboden..
      In het ene duingebied mag je fietsen in het andere niet..
      Hier in het duin is al jaren een afschot regeling..
      In de Amsterdamse Waterleidings duinen weer niet.
      Nu met de aanleg van Ecoducten zitten ze in de duinen hier weer niet te wachten op de herten uit het AWD en zo blijf je aan de gang..

      Liked by 1 persoon

  4. Ik herken alles wat je hier zegt Ria en het is inderdaad wat er allemaal door sommige mensen word gedaan aangaande die boomkikkers maar ook vele andere dingen bijzonder triest.
    Hetzelfde gebeurd bv met die mooie tijgerspin, ik heb daar mensen gesproken die hebben gezien dat het hoge gras waar ze in vertoeven wordt platgetrapt inclusief de spinnen.
    En als men er dan wat van zegt krijg je veelal een grote bek terug.
    Ook hebben ze er de boswachters op aangesproken maar die zeggen dat ze niet overal tegelijk kunnen zijn en daar zit wat in natuurlijk.
    Het is een teken van deze tijd en het is een heel slecht teken.
    In ieder geval hebben jij en Piet weer genoten en heb je weer een paar prachtige foto’s gemaakt en dat is voor ons weer leuk om te horen en te zien..

    Like

    • We gaan zo maar even naar de wisenten Hans…het pad is open en de zender van de wisenten doet het nog…tot ook hier de mensen weer het gebied plat trappen door buiten de paden te gaan …. wat zeker in dit gebied streng verboden is
      Dus maar even van genieten zolang het duurt deze keer

      Like

  5. Oh wat erg dit! Dit vind ik echt heel erg, ik ben ook weleens mee gevlogen onverwachts op een bepaalde plek of plaats, maar gelukkig tot nu toe, het ging hier om uilen, ik weet niet eens meer welke, 3 jongen, maar daar kon je niet bij komen, maar de telelenzen die er op gezet waren, pfffff stond ik met mijn kleine fuji fine pix, zonder spiegelreflex, 2 foto’s genomen klaar, haahahaha

    Ik zou hetzelfde als jullie hebben gedaan, meestal blijf ik zelfs thuis of ga express ergens anders heen.

    Maar zoveel herten? Die afgeschoten gaan worden? 😦 pffffffff het zal gerust nodig zijn, ik hoor het al jaren, maar toch… zo’n prachtig dier…

    X

    Like

    • Ik heb al verschillende van die hypes meegemaakt. Nu de boomkikker..
      Paar jaar geleden de waterspreeuw.
      Zometeen de bronst..
      En weet je, ieder moet het maar voor zichzelf uitmaken hoe ze ermee omgaan.
      Ook ik heb geen spiegelreflexcamera, nog steeds een bewuste keus om op stap te gaan met een voor mij handzame camera.
      En dag zoals we vandaag hebben gehad in het Kraanvlak bij de wisenten..genietend van het gebied..van elkaar is voor ons een dag met een platina rand..en dan zakken de ergenissen uit dit blog alweer weg 😉

      Liked by 1 persoon

Reacties

