Het dorp Velsen

Het oude dorp !
Tegenwoordig heet het Velsen Zuid.
.

.
Of…..Oud Velsen
.


.
Ooit begon hier het ontstaan van IJmuiden…Het duin moest doorgegraven worden .
En een kanaal moest er komen tussen Amsterdam en de Noordzee.

En dan een eeuw later….
Het kanaal moet verbreed worden..
.

.

En veel huizen zijn daarbij in het water verdwenen
.

.
Heel lang(🙄) geleden hielp ik een bakker op zaterdag wel eens  met het brood rondbrengen..
Toen was het nog een heel dorpje..
.

.
Wat er is overgebleven ..
.

.
Niet zoveel …jammergenoeg.
.

.
Mensen hebben ooit de krotjes gekocht en tot prachtige huisjes gemaakt..
Soms twee bij elkaar gevoegd
.

.
Het oude raadhuis staat er nog steeds in al zijn oude glorie
.

.

.

.
Tegenwoordig een beschermd dorpsgezicht
.

.


.
En een heel oud cachot..ooit ben ik er een keer in geweest en zag twee mini cellen..
Daar wil je geen straf uitzitten !!
Ik zou zeggen….in ere herstellen..
.

.
Het oude dorp word een groot stuk beschermd door de grote muur
.

.
En natuurlijk weer een doorkijkje op het kanaal
.

.
Op veel huisjes zit een muurplaat met daarop de omschrijving van de woning
.

.
We hadden nog even naar de begraafplaats willen lopen
Daar liggen de engelse kanaalgravers begraven
Maar uhhhhh
Het was uhhh beetje koud…
En
Het was druk bij de kerk
Mijn camera had het niet koud… wij wel !!

18 thoughts on “Het dorp Velsen

  1. Hoe prachtig, nu zit ik mij af te vragen, ja ik ben weleens in Velsen geweest met opa en oma, maar dat is echt heel lang geleden, volgens mij zat daar de lijstenmaker waar mijn opa alle borduurwerken in liet lijsten en opspannen… zeker weten doe ik het niet, maar dit zegt mij dus niets!

    En ja koud, hahahaha overigens, heerlijk wat je gekozen hebt als stijl voor je blog, je thema 😉

    X

    Like

    • Borduurwerk…lijstenmaker.. dat moet haast Foto Gans geweest zijn op de Knennermerlaan. Vlakbij de Julianabrug. En dat is in IJmuiden.
      Waar ik de foto’s gemaakt heb is Oud Velsen en dat ligt voor ijmuiden …als je vanaf de snelweg naar IJmuiden rijd is het nog voor je het kanaal langrijd aan je rechterhand

      Liked by 2 people

      • Ik wilde ook al zeggen kan ook Ijmuiden al geweest zijn… de lijstenmaker, wie weet kan ik het nog zien, gezien ik dus ook werken hier heb hangen die door mijn opa zijn gedaan door die lijstenmaker, ik weet nog dat ie best wel in een doorgaande straat zat, met meer winkels en dus autoroute.

        Like

      • Klinkt echt als Foto Gans, de Kennermerlaan was idd een straat met veel winkels..
        Foto Gans is nog maar een paar jaar geleden gestopt, de lijstenmakerij al wat eerder.

        Liked by 1 persoon

  2. Wat een mooi blog Ria complimenten ! Ja goed idee nog wat van die kleine celletjes bij bouwen zou ik voorstellen. Het wel een keel lief dorp Ria ik zou er zo kunnen wonen heel mooi ! Heb je dat patet nu al aangevraagt !

    Like

    • Nee hoor Sary…ik vraag niks aan whahahaha wie het idee wil gebruiken gaat zn gang maar ..
      Het oude dorp….hele kleine kneuterige huisjes , met in de dorpskern….hele kleine tuintjes….smalle straatjes…mooi…maar niet meer van deze tijd. Daarom zijn er vaak meerdere huisjes verbouwd tot 1 huis….dat mocht ooit zolang het aan de gevel maar niet te zien is..

      Like

  3. Hoi Ria, wat leuk om dit te zien, ik heb de eerste 19 jaar van mijn leven hier gewoond, toen was het nog origineel. Ben nu 71!! Volg je al jaren omdat het toch blijft trekken, woon nu in het oosten van het land.
    Laat vooral veel zien van Velsen en IJmuiden, ik geniet er van! Groetjes Ineke

    Liked by 1 persoon

    • Ach Ineke wat leuk!! Dan zal jezeker de straatjes nog herkennen !
      Mocht je Facebook hebben en genieten van de oude fotos van ijmuiden , dan raad ik je de Facebook site aan , Je bent ijmuidenaar als…

      Like

  4. Whahaha, ook een tuigje voor mensen maken, Ria! 🤣🤣🤣 oud Velsen moet Oud Velsen blijven. Velsen Zuid…. wat een onzin mooi log, mooie foto’s. Wordt ook zo mooi verteld in het eerste deel van de trilogie van Conny Braam…

    Like

    • Klopt Staartje , De woede van Abraham .. als je een beetje bekend bent hier dan zie je ze bijna lopen op de plekken die beschreven worden .
      Ik heb de boeken die zij geschreven heeft over IJmuiden , eerst de papieren versie en nu de eBooks..

      Liked by 1 persoon

    • De TV reklame van de Postcode loterij met Kerst ..was ook opgenomen in IJmuiden , Alexander Bel straat en Rambonetlaan..
      Er word heel wat gefilmd hier !! Op strand, bij het semafoor enz enz ..
      Verder zijn er natuurlijk nog wat straatjes in IJmuiden die er niet uitzien ..

      Liked by 1 persoon

Reacties

