Samen bramen plukken

En altijd weer hoor ik Herman van Veen zingen als we aan het plukken zijn..
Het is bijna ons lijflied geworden …
.
Samen bramen plukken
Samen schuilen onder een jas
Samen lopen van omstandigheden
Te hooi en te gras
dat was
wat het was.

Oke genoeg sentiment ..
Wij zijn vandaag weer even naar het bramen paradijs gegaan..
En als ik thuis kom van bramen plukken moet de sappan op !!
Wij hebben die HIER gekocht..
Hoe werkt zo een ding..
.

.
De onderste pan zet je op vol met water..
.


.
De middelste pan is de pan waar het sap in gaat vallen ..
Zie het slangetje ….
Mens wat is dat handig..
.

.
In de bovenste pan wat een soort groot vergiet is, doe je het fruit..
.

.
Ondertussen staat op de pit een pan met 1 liter water, 1 kilo suiker te koken tot suikersiroop..
.

.
Zo de deksel kan erop en het stomen kan beginnen..
Dat is namelijk het principe van deze pan..
Het water kookt en kneust de bramen..
Die laten het sap los wat in de middelste pan valt..
..
Natuurlijk koken we dit met passie..
EN laten ze nu een vlaai hebben met passie vrucht, dus maar even meegenomen
toen we in de winkel waren ..
.

En nu….het belang van de slang…
Hiermee tap je namelijk het sap af..
Eerst doe ik 250 ml suikersiroop gloeiend heet in de fles..
Dit is om het goed te houden..
Vervolgens giet ik de fles verder af met gloeiend hete bramensap..
.

.
Het ging bij de eerste fles meteen even flink verkeerd..
De klem schoot van de slang….en mn keuken veranderde
van spierwit….in een paars gespikkelde keuken..
Het bleef even bij deze ene fles..
Eerst de keuken soppen..
Gelukt..
En ineens bedacht ik me dat ik spul had gekocht
om een yoghurt cake met bramen te maken..
.

.
Meteen maar even gemaakt..
Multi tasken of zoietst..
.

.
6 flessen sap…
.
.
ZES heerlijke flessen bramensap…
.

.
De rest van de bramen die nog in de sappan zitten ,
Die laat ik erin zitten tot laat vanavond of morgenvroeg..
Ik weet inmiddels dat daar nog minstens 1 liter sap uitzakt..
.
Morgen word dat bramengelei..
.

.
Na gedane arbeid …is het goed rusten !!
Wij denken niet dat er gekookt gaat worden vanavond..
Wij vermoeden dat we vanavond nog een punt nemen …

11 thoughts on “Samen bramen plukken

  1. Wow, dat is wel heel pro nu wat je aan het doen bent, gisteren met gevaar voor eigen leven, zag de brandnetels onder niet, ouch.. jeuk, mens… pfffffffff ik ga maar een bramenprutje a la appelmoes maken morgen, want zo weinig is het gebleven dankzij al die netels, zat zelfs op mijn kin…. de brandnetel blaas…

    X

    Like

    • Hier hangen de bramen in hoge struiken..bukken doen we niet …we rekken en rekken , hebben een harkje mee om de hoge takken waar de dikste hangen naar beneden te trekken …
      Brandnetels ja die staan er…en daar steek ik vaak mn arm in…maar …ik negeer het volkomen … doe net of ik het niet voel …ga zeker niet krabben …het blijft dan bij een beetje branderig gevoel ..
      Naast of bij de brandnetels staat vaak een soort plantje wat je kan plukken om het over de brandnetel plekken heen te wrijven ..dat is ook tegen het jeuken
      Bramen ook al is het weinig kan je ook met gewone suiker tot jam koken …meestal is het dezelfde hoeveelheid…pond bramen …pond suiker.. je zou dan gewone suiker kunnen nemen of gewone gelei suiker van Gilze..
      Ik neem de Gelei suiker speciaal omdat ik daar minder dan de helft van nodig heb…altijd beter als je een verhoogd suiker hebt

      Liked by 1 persoon

  2. Zo leuk om jouw smul verhalen ieder jaar te lezen en zo leuk dat jullie dat ieder jaar weer samen doen Ria !! Super die pan ik nam ook altijd geleisuiker van Gilse gaant inderdaad prima en minder zoet. en met een scheutje drank weer net even anders dan gewoon ! Het plantje dat helpt tegen de brandnetel jeuk heet Dovenetel. XX

    Like

    • Ik heb meteen even gekeken hoe dovenetel eruit ziet Sary.
      De laatste keer dat ik midden tussen de brandnetels lag…toen ik met volle vaart op de skate een tak tussen de wielen kreeg, keuze …plat op het asfalt of recht ide brandnetels in was de keus snel gemaakt..
      Ik heb me toen gewoon met alles wat er stond ingesmeerd 😂😂😂

      Like

  3. Wat een heerlijk enthousiast verhaal weer Ria . Je bent een keukenptinces of niet…jij wel en ik niet dus…dwz met betrekking tot ZOET…een lekkere maaltijd bereiden is aan mij wel besteed …en aan jou ook, dus ben jij allround 🤣🤣🤣

    Like

    • Zo van de struik zijn ze alleen lekker als het van die grote dikke rijpe bramen zijn…
      Daar waar wij plukken staan ook van die bosaarbeien..die laat ik dus links liggen..wat een waterige smakeloos vruchtje is dat

      Like

Reacties

